Matilda i USA

Jag är 17 år och bor för tillfället i Marcellus, Michigan som utbytesstudent.

Mat

Publicerad 2014-08-27 04:37:53 i I USA,

Okej, jag tänkte vänta med att skriva detta inlägget tills jag varit här lite längre, men efter att ha varit i den lilla matbutiken som finns här i Marcellus känner jag att jag måste skriva om det. Min värdfamilj är långt ifrån nyttiga, de äter verkligen som man tänker sig att amerikaner ska äta. Läsk, chips, pizza och hamburgare! Jag har bara varit här några dagar och ser det redan. 
 
Det började med att jag och Viktoria letade efter något att äta till frukost, kylen är typ tom och det enda vi hittar att ha på mackan är smör och sylt. I huset har de bara flingor med socker och väldigt vitt bröd. Så idag när vi bad om att få handla tog Regina oss till "Dollar General" en liten matbutik i byn. De hade jättemycket! Bara det att jag såg inget hälsosamt alls! Vi letade flingor och hittade typ 2 alternativ på flingor utan socker och letade bröd men det fanns bara ljust bröd. Och hyllorna var fyllda av läsk, kakor, chips och massa onyttig mat. Och det är helt okej att äta onyttigt varje dag här. Så både jag och Viktoria saknar verkligen maten hemma! 
 
Inte min bild.

Sen tror jag också såklart att det är olika beroende på värdfamilj men min är inte nyttig. Sån tur är så förstår de att vi inte vill dricka läsk och äta onyttigt hela tiden. 
Antar att vad jag försöker säga är att det är verkligen inte konstigt att folk här är feta! Visst har jag vetat att USA har många feta människor men att det var såhär illa trodde jag inte. Och inte heller trodde jag att det skulle vara så svårt att hitta nyttig mat. 
 
Men jag och Viktoria har en deal. Vi tränar varje morgon och försöker äta så nyttigt vi kan. Jag väljer också vatten till varje måltid istället för läsk. Dricker mängder med vatten haha.
 

Kommentarer

Postat av: Christoffer

Publicerad 2014-08-27 06:25:01

Oj! Är det så illa? Tror du att ni skulle kunna baka ert eget bröd?

Svar: Har hört att det går att hitta nyttigt bröd i de större matbutikerna
Matilda

Postat av: Annika

Publicerad 2014-08-27 08:48:52

Tur att du har Viktoria som känner likadant. Kanske ni kan bunkra nyttigt när ni kommer till en större affär. Köpa havregryn, nötter o sånt så att ni kan göra egen musli o baka eget bröd. Jag skickar gärna recept om du behöver. Hur är det med grönsaker o frukt då? Är det dyrt, lätt att hitta?

Svar: Vi har äpplen o bananer hemma! Köpte nyttiga flingor igår men imorgon ska vi bort så tror vi handlar när vi kommer hem igen :)
Matilda

Postat av: Klara

Publicerad 2014-09-02 18:57:15

Bra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Mitt namn är Matilda och jag är 17 år. Efter 1:an på Gymnasiet lämnade jag Sverige för att bo ett år som utbytesstudent i USA. Jag bor i Marcellus, Michigan. Om ni har några frågor tveka inte att ställa de! Jag hoppas att ni tycker om att läsa om mitt år i Staterna!♡

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela