Matilda i USA

Jag är 17 år och bor för tillfället i Marcellus, Michigan som utbytesstudent.

Första skoldagen

Publicerad 2014-09-04 02:11:43 i I USA, Skolan, Tankar/Känslor,

Här kommer mitt inlägg om första skoldagen på High school. 
Det var sjukt annorlunda från svenska skolor och väldigt likt det man hört om amerikanska skolor. Skolan ser ut som de brukar göra i de flesta filmer som handlar om High school. Jag hade väldigt blandade känslor under denna dagen. Jag var sjukt taggad och sjukt nervös på en och samma gång. 
 
Jag hade så mycket problem med skåpet. De har koder här på sina skåp och det var så svårt att få upp det. Men idag lyckades jag lite bättre, jag tror jag börjar förstå mig på det nu. Lektionerna är 1 timme långa och vi har 7 lektioner på en dag. Det känns som sjukt mycket. Den stora skillnaden tycker jag är att man inte är fri på samma sätt som är i svenska skolor. Här har vi några minuter mellan varje lektion, så man hinner inte prata med någon. Sen under lunchen får vi endast lämna matsalen om vi har ett hallpass. Så jag tycker det känns lite som att komma tillbaka till typ mellanstadiet, haha. 
 
Idrottssalen. 
Lunchen är allt annat än nyttig. Det finns hamburgare, pizza och nåt annat alternativ varje dag. Det finns lite sallad och någon grönsak men det är inte mycket. Dessutom betalar man för den maten, inte mycket men ändå. Jag har ätit skolmaten de första två dagarna nu för att testa den men jag kommer definitivt ta med egen mat imorgon. 
 
Idag så var vi inte med på Idrottslektionen.
Jag hade lite otur med lektionerna jag fick. Vi kom till skolan så sent för att välja lektioner så vi blev ganska mycket tilldelade våra lektioner. Det gjorde att jag har kommit i massa lektioner med freshmans, alltså första års eleverna som är tre år yngre än mig. Så jag tänker därför byta ut tre av mina lektioner för de tre lektionerna suger verkligen. De beter sig som typ 10 år och pratar hela tiden och dessutom är kurserna alldeles för lätta. De lär sig sånt jag kunnat i flera år. Så de måste jag definitivt byta ut. Nu ska jag bara njuta av denna kvällen eftersom jag inte har något mer att göra ikväll, har redan tränat volleyboll idag. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Christoffer

Publicerad 2014-09-04 06:35:52

Jag håller tummarna för att du får byta. Hur gick volleybollen?

Svar: Jag fick byta 2 av dem. Volleybollen gick sådär haha
Matilda

Postat av: annika

Publicerad 2014-09-04 12:53:22

Hoppas verkligen att du får byta. Träffar man andra i matsalen??

Svar: Jag fick byta 2 av lektionerna. Man träffar andra i matsalen :)
Matilda

Postat av: Ev

Publicerad 2014-09-04 20:18:50

Så synd med lektionerna :) Men det löser sig säkert :D Haha ja jag har hört från andra att skåp låsen är jätte jobbiga så du är inte ensam om det ;)

Svar: Haha alla utbytesstudenterna hade problem med det, nu kan jag det ibland
Matilda

Postat av: Sigyn Rehn

Publicerad 2014-09-04 21:35:07

Hoppas att du får byta. Så klokt av dig att ta med egen mat. Lycka till. /Farmor

Svar: Jag fick byta! 2 av lektionerna!
Matilda

Postat av: Christoffer

Publicerad 2014-09-04 22:20:42

Vad bra att du fick byta! Vilka lektioner slipper du och vilka får du?

Svar: Slipper Algebra 1 och Biology 1 och fick Us Government/Economi, Biology 2
Matilda

Postat av: Christoffer

Publicerad 2014-09-05 06:15:16

Har du ingen matte alls nu då? Undrar orolig fader.

Svar: Nej, tyvärr inte :( det är jättetråkigt
Matilda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Mitt namn är Matilda och jag är 17 år. Efter 1:an på Gymnasiet lämnade jag Sverige för att bo ett år som utbytesstudent i USA. Jag bor i Marcellus, Michigan. Om ni har några frågor tveka inte att ställa de! Jag hoppas att ni tycker om att läsa om mitt år i Staterna!♡

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela